poniedziałek, 4 stycznia 2016

Bawełniany fartuszek- DIY

Obiecałam Wam post dot. zrobienia fartuszka samemu, więc oto i on :)

Potrzebne rzeczy:
- dwa kawałki bawełny- wielkości są uzależnione Waszymi wymiarami, zmierzcie swoją klatkę piersiową (mniej więcej od piersi do piersi oraz od dekoltu do pępka); drugi kawałek bawełny to dół fartuszka-ja wymierzyłam go od pępka w dół do kolan (wysokość) oraz obwód bioder. Prostokąty wyjdą troszkę mniejsze, bo musicie przeszyć je z każdej strony, także po ok 1-2 cm zajmą Wam szwy
- lamówka do naszycia na łączenie kawałków bawełny
- tasiemka satynowa lub ścinki materiału, z których zrobimy sznureczki do zawieszenia oraz zawiązania fartuszka
- kawałek bawełny na kieszeń fartuszka
- lamówka/koronka do obszycia kieszeni
- szpilki, nici, nożyczki, centymetr krawiecki, maszyna do szycia lub igła (można spokojnie uszyć fartuszek ręcznie)

Bawełnę dekatyzujemy poprzez wyprasowanie. Odmierzamy potrzebne nam kawałki materiałów i wycinamy dwa prostokąty. Mniejszy prostokąt (górę fartuszka) składamy na pół i ścinamy brzegi prostokąta- w przeciwnym wypadku fartuszek po ubraniu będzie brzydko wyglądać, bo rogi będą znacznie odstawać. Szpilkujemy wszystkie boki prostokąta i przeszywamy na maszynie ściegiem prostym. Z drugim prostokątem robimy analogicznie tylko bez ścinania brzegów.


Kiedy oba prostokąty mamy już obszyte przykładamy mniejszy prostokąt do większego, tak, żeby był dokładnie na środku- odmierzamy centymetrem z każdego boku czy jest równo, szpilkujemy i zszywamy razem ściegiem prostym.
Tym prostym sposobem mamy już główną część fartuszka gotową. Pozostały detale.

Z kawałka bawełny (u mnie ten sam motyw co góra fartuszka) wycinany małą kieszeń, którą naszywamy na dół fartuszka. U mnie wyglądało to w ten sposób, że złożyłam kawałek na pół i wycięłam coś na kształt połowy łódki- składając materiał na pół mamy pewność, że kieszeń wyjdzie równo. Możecie też posłużyć się gotowym wykrojem na kieszeń i odrysować go. Górę kieszeni przeszywamy ściegiem prostym. Szpilkujemy kieszeń do dołu fartuszka. Kieszeń naszywamy gęstym ściegiem zygzakowatym tuż przy krawędzi kieszeni. Po naszyciu kieszeni szpilkujemy lamówkę, którą nasza kieszeń będzie obszyta- u mnie była to gumka z falbanką. Lamówkę naszywamy ściegiem prostym.



W miejscu połączenia góry i dołu fartuszka naszywamy lamówkę ściegiem prostym zostawiając kawałek nieprzyszytej lamówki z każdej strony. Po naszyciu lamówki przypinamy szpilkami dwa sznureczki lub kawałki tasiemki, które będą służyć jako wiązanie fartuszka. Zrobiłam to w ten sposób, że kawałki lamówki, które wystawały zawinęłam pod spód fartuszka, przyłożyłam kawałek tasiemki, przyszpilkowałam i przeszyłam łącznie lamówkę z tasiemką ściegiem prostym oraz wstecznym, żeby satynowa tasiemka nie pruła się. Tasiemkę przyszywamy także do góry fartuszka z dwóch rogach prostokąta. Na koniec prasujemy wszystkie szwy. GOTOWE :)


2 komentarze:

  1. Fajny tutorial, też spróbuję uszyć fartuszek. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och spod Twoich rąk Alicja wyjdzie fartuch godny królowej :D Koniecznie się pochwal :*

      Usuń